Nyheter

Finns mycket kvar att göra på underhållssidan

Publicerad 2024-11-30
av Janne Johansson
Kategori:
Förstasidan
Ledare

Nu lackar det mot jul och här kommer det sista numret av Fluid Scandinavia för året. Temat är Underhåll och det har som vanligt varit otroligt intressant att få små inblickar i vad som händer i branschen. Något som slagit mig i alla mina kontakter med folk inom underhållsområdet är att det kanske inte hänt så mycket på underhållssidan som man kan tro. Jag trodde exempelvis att jag i detta nummer skulle skriva mycket om nya digitala underhållssystem med inslag av maskininlärning och AI. Men det visade sig felaktigt.
På de flesta håll verkar underhållet skötas som det alltid har gjort, med vissa inslag av mer automatiserade analyser av maskiners mående. De flesta jag talat med är eniga om att en anledning till att underhållet inte tagit större kliv är att underhåll ute i industrin ses som en kostnad och inte en investering.

 

Samtidigt pågår mycket framåtsyftande forskning på avancerat modernt underhåll. I tidningen finns en artikel från Luleå tekniska universitet där de har invigt världens första labb för e-underhåll, de har även en AI factory på avdelningen för drift och underhåll. Det var väldigt spännande att få höra om vad de forskar på nu, det handlar mycket om att kunna bestämma återstående livslängd hos en komponent eller system. Det handlar också om att utveckla det autonoma underhållet som måste komma om Industri 4.0 ska genomföras fullt ut med autonoma fabriker, då kan man inte ha underhållstekniker springande runt på fabriken

 

En annan, mer jordnära, aspekt på att bygga upp ett effektivt underhåll är vikten av att ha ett tillförlitligt underhållssystem som man kan plocka data ur för olika strategiska analyser. På många platser saknas det och i en av artiklarna får vi följa hur underhållschefen
på gruvsidan på Boliden Mineral bygger upp ett sådant system från grunden. Det har varit ett grundläggande förändringsarbete av arbets sätten som inleddes när hon började för fem år sedan och insåg att hon inte kunde få en överblick av de underhållsaktiviteter
som avdelningen utfördes då det saknades skriftliga arbetsorder för alla jobb. Man kom överens om ett jobb i hissen eller i duschen. Nu utförs alla jobb via arbetsorder och de har nu kunnat börjat addera vissa digitala stödsystem som underlättar medarbetarnas vardag.
 

I tidningen finns även en artikel med goda råd till en underhållschef, det är inga lätta frågor de behöver hantera då de ständigt måste kämpa med att få plats med det förebyggande underhållet när underhållspersonalen används till många andra saker än rent underhåll. De måste hitta sätt att sälja in värdet av ett väl fungerande förebyggande underhåll vilket inte är någon enkel uppgift

 

Vi har även med artiklar som beskriver hur man hanterar underhållet på ett sågverk där det är väldigt svårt att hålla rent, där måste medarbetarna förstå vikten av att planera underhållsåtgärder av hydrauliksystemen noggrant, varje gång de öppnar systemet riskerar de att föroreningar letar sig in. Ni får även läsa om en av Hägglunds servicetekniker som är del av det mobila underhållet av hydraulik utrustningar. Det blir många hotellnätter och var sjunde vecka bor han i Svappavaara där LKAB har ett specialavtal med Hägglunds om att snabbt vara på plats vid behov avolika underhållsåtgärder.

 

Trevlig läsning!

Ylva Sjönell

Chefredaktör

Annonser