Det gäller att vara politiskt korrekt
Det är ingen tvekan om att vi så fort som möjligt måste komma bort från de fossila bränslena kol, olja och naturgas. Men för att driva framtidens fordon verkar det bara finnas ett enda alternativ om man vill vara politiskt korrekt. Elbilar, det vill säga fordon som är energiladdade via elektriska batterier.
Hur ser då lösningen ut för att kunna ladda alla dessa framtida elbilar? Nu börjar vi även att prata om batteri-elektriska flygplan (såg det i vetenskapens värld på SVT den 6/5).
Jo, naturligtvis med vind- och solkraft, dessutom skall vi även bygga ut kärnkraften enligt vissa politiska partier. Det här kommer naturligtvis även att innebära att brunkolet kommer att få en renässans på gamla dar.
Är det något problem med detta, jo problemet gäller vattenkraftsproducerad el. De uppräknade produktionsalternativen förutom vattenkraften är inte ”reglerbara”, inte för effektreglering än mindre för frekvensreglering av vårt växelströmsnät. När elnätets belastning varierar måste produktionen av el följa efter med en hög exakthet. Problemet är i och för sig lösbart, man löser det på andra håll i världen. Men vårt nordiska elnät (Sverige, Norge och Finland) är byggt där vattenkraft är basproducent av el och ska lösa detta problem.
Tar man en titt på det nordiska elnätets kvalité vad det gäller 50Hz växelström så har kvalitén sjunkit avsevärt de senaste femton åren.
ravet på vår 50Hz växelströms är +/- 0,1Hz. Bilden ovan visar hur frekvensstabiliteten varierar, dvs hur ofta vi hamnar utanför noggrannhetskravet i minuter/vecka. Vi ser en avsevärd noggrannhets försämring från 2000-talets början, en försämring som dessutom har ökat åren därefter.
Man undrar naturligtvis varför?
Jo, det beror på utbyggnad av icke reglerbar elkraftsproduktion (läs vind- och solkraft), som satte fart kring år 2000.
Vattenkraften och hydraulikens roll i elkraftsproduktionen
Vattenkraft är reglerbar, med hydraulik styr vi turbinerna med en hög exakthet som i sin tur driver generatorerna, på så sätt ”städar” vattenkraften elnätet så att vi kan få den önskade kvalitén vi vill ha på vår växelström. Dessutom så måste vattenkrafts producenterna avsätta 10% i reservkraft för varje installerad kW av vind- och solkraft!
Åtminstone undertecknad blir lite orolig (läs mycket orolig), var vi ska hitta all den elkraftsproduktion som krävs för att ladda alla dessa fordonsbatterier. Många av de nordiska vattenkraftsproducenterna säljer (dyr) reglerkraft till länder som Danmark och Tyskland så att dom kan kompensera för vind- och solkraft, för att sedan köpa tillbaka (billig) värmekraft (läs brunkol) som ersättning för den sålda vattenkraften. Jag undrar, hur skall vi bli av med brunkolet och hur ska vi slippa bygga ut kärnkraften?
Flera och andra lösningar krävs i kombination med hybrida system.
Med tanke på eldrifter är vätgasen en intressant drivkälla, där kan elen produceras på plats i fordonet. I många länder görs nu satsningar för att integrera vätgasteknik i energisystemen. Tyskland som exempel ska bygga 400 vätgastankstationer. Även Japan säger att dom ska bygga ett vätgasbaserat samhälle, men i Sverige har vi inte kommit speciellt långt.
Biodiesel är ett dieselbränsle som till skillnad från vanlig petroleumbaserad diesel framställts av vegetabiliska eller animaliska oljor och fetter. Biodiesel är icke-giftigt och biologiskt nedbrytbart.
Andra generationens biodiesel har egenskaper som är mycket lika den petroleumbaserade dieseln. Till skillnad mot första generationens biodiesel är produktkvaliteten i stort sett oberoende av råvaran. Byt ut petroleumbaserad diesel mot biodiesel och utveckla vätgastekniken. Problemet är att när bränsleskatten är lika hög på biodiesel som på petroleumdiesel är det ingen som har råd att tanka biodiesel. Kombinera dessa energikällor med hybrida system där exempelvis ett hydrauliskt ackumulatorsystem som effektivt kan ta tillvara på exempelvis rörelseenergi. Låt fantasin flöda hos forskare och tekniker då löser dom problemen. Låt inte kortsiktigt ekonomiskt tänkande och politisk stelbenthet styra utvecklingen.
Länge leve tekniken och den tekniska forskningen!
Nu börjar vi satsningen på framtiden.
Jag avslutar ledaren med samma budskap som i förra ledaren. Kan det finnas ett intressantare område för den unga nyutexaminerade ingenjören än Fluidteknik? Att få jobba med vätskor och gaser (hydraulik och pneumatik), man behöver även lite kunskap om mekanik, tribologi, elektronik och digitalisering. Vi får heller inte glömma kemin när vi ska utveckla de fosilfria hydraulvätskorna.
Alla ni som läser detta, hälsa de unga där hemma att det är fluidteknik dom ska satsa på. Och dessutom, vattenkraft är hydraulik i kolossalformat, där såväl Pascal, Newton som Bernoulli är inblandade.
- november 2024 (9)
- oktober 2024 (10)
- september 2024 (10)
- augusti 2024 (13)
- juni 2024 (19)
- maj 2024 (11)
- april 2024 (10)
- mars 2024 (10)
- februari 2024 (16)
- januari 2024 (16)
- december 2023 (4)
- november 2023 (15)
- oktober 2023 (14)
- september 2023 (10)
- augusti 2023 (11)
- juni 2023 (11)
- maj 2023 (7)
- april 2023 (8)
- mars 2023 (15)
- februari 2023 (13)
- januari 2023 (16)
- december 2022 (6)
- november 2022 (11)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (14)
- augusti 2022 (17)
- juni 2022 (7)
- maj 2022 (10)
- april 2022 (10)
- mars 2022 (21)
- februari 2022 (14)
- januari 2022 (11)
- december 2021 (6)
- november 2021 (8)
- oktober 2021 (11)
- september 2021 (12)
- augusti 2021 (9)
- juni 2021 (14)
- maj 2021 (12)
- april 2021 (21)
- mars 2021 (12)
- februari 2021 (13)
- januari 2021 (16)
- december 2020 (7)
- november 2020 (18)
- oktober 2020 (22)
- september 2020 (12)
- augusti 2020 (14)
- juni 2020 (9)
- maj 2020 (8)
- april 2020 (13)
- mars 2020 (18)
- februari 2020 (12)
- januari 2020 (22)
- december 2019 (8)
- november 2019 (16)
- oktober 2019 (16)
- september 2019 (14)
- augusti 2019 (24)
- juni 2019 (17)
- maj 2019 (2)
- april 2019 (9)
- januari 2019 (2)
- december 2018 (1)
- augusti 2018 (1)
- april 2018 (1)
- januari 2018 (1)
- december 2017 (1)
- augusti 2017 (1)
- april 2017 (1)
- januari 2017 (1)
- december 2016 (1)
- augusti 2016 (1)
- april 2016 (1)
- december 2015 (1)
- augusti 2015 (2)
- april 2015 (1)
- januari 2015 (1)
- december 2014 (1)
- augusti 2014 (1)
- april 2014 (1)
- januari 2014 (1)
- december 2013 (1)
- augusti 2013 (1)
- april 2013 (2)
- januari 2013 (1)
- december 2012 (1)
- augusti 2012 (2)
- april 2012 (2)
- januari 2012 (1)
- december 2011 (1)
- augusti 2011 (1)
- april 2011 (1)
- januari 2011 (1)
- december 2010 (1)
- augusti 2010 (1)
- april 2010 (2)
- januari 2010 (1)
- december 2009 (1)
- augusti 2009 (1)
- april 2009 (1)
- januari 2009 (1)
- december 2008 (2)
- augusti 2008 (1)
- april 2008 (1)
- januari 2008 (1)
- december 2007 (1)
- augusti 2007 (1)
- april 2007 (1)
- januari 2007 (1)
- december 2006 (1)
- augusti 2006 (1)
- april 2006 (1)
- januari 2006 (2)
- december 2005 (1)
- augusti 2005 (1)
- april 2005 (1)
- januari 2005 (1)
- december 2004 (1)
- augusti 2004 (1)
- april 2004 (1)
- januari 2004 (1)